söndag 3 april 2011

1973

Ja det va året då jag föddes, det blev nog inte som min mamma och pappa täncktsig.
Ut kom en liten krabat på 53 cm, vad jag vägde det vet jag inte. Men dom fick nog en chock deras barn va inte som andra ut kom jag alldeles blå. Om det bara vore att man fått navelsträngen om halsen, men icke jag hade fötts med ett hjärtfel. Transposition. Som tur va så fans det en läkare som gick in i hjärtat med en kateter och slet ett hål mellan kamrarna så att blodet kunde blanda sig så jag överlevde. Jag kan ju säga att jag hade tur då jag föddes i Polen 1973 och det fans en läkare som vågade.
Min läkare här sa en gång till mig att det ingreppet kunde bara ett fåtal klara här på 70talet. Och han sa att jag haft en jävla tur. Vet inte om mitt liv kan klassas som tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar